Tuesday, July 23, 2013

Muhammad: The Rahmatan Lil'alamin (blessings to the universe)


“Highly praised” is the mean of the name given, in about 570 CE, the world’s humanity grace Prophet Muhammad (pbuh) born to this world. His character is incomparable to none, a sovereign, peerless human being, where he is respected throughout Medina including the Jews who gave him the name of “Al-Amin” (the Trustworthy). 

His greatness and good deeds have been pleonasm throughout times. An ultimate cure for the world of which is in dark ages at that time, or better known as the Jahiliyyah era. It is when humans are violent, frivolous and superficial where they worship figures as god and practice mindless acts.

Given the divine revelation by the Almighty Allah SWT to this world for the imperfect humanity, this is the closest to perfection of any human being can be. The light that will guide human until the apocalypse by spreading the religion that is able to change the world for better, Islam. The Quran is revealed by Allah SWT to Prophet Muhammad (pbuh) to be preached to the world as the therapeutic ultimate guidance and influence for better humanity.


Even in this very modern day, Muhammad (pbuh) had influences holistically throughout the globalization of this 21st century. 

On one perspective, he has influenced the world of profession around the world especially to those of working Muslims. Evidently, the implementation of Islamic Banking in the banking world, now even non-Muslims implied it to their banks comprehensively. A further view would be the Islamic principal used in finance such as the mudarabah, murabaha, the sukuk and plenty more principals implemented in the financing world. It shows that the way of Islam has revolutionized the views and ways of people’s working world, amazingly this is from the guide that is made thousands of years ago. 

On the contrary, the Al-Amin also forbade Muslims from usury and interest in money lending as it will ravage the economy and wealth as we can see throughout history. The prominent example would be the 2008 economic downfall or known as Global Financial Crisis which is considered by economist the worst economic crisis since the Great Depression back in 1930s of which is doubted the worst before 2008. These are simply by taking examples of Muhammad (pbuh) through hadith that is compiled and narrated by the companions of Muhammad (pbuh) about the sunnah of the prophet. 


It is about his sayings, his attitudes, morals, his savoir-faire, leadership, military skills, etiquette and all of his ‘do’s and don’ts’. Muslims all over the world are encouraged to emulate his sunnah in daily life and basically any area which could be used of. His act of resilience by spreading, preaching the religion of Islam in Mecca and Yathrib (now known as Medina) truly is an inspiration for all the Muslims. It teaches us to not giving up in whatever we want to achieve, dream or responsible to do so. He has been humiliated, isolated, alienated and be thrown off by his own tribe and yet, he has not given up to preach the words of Allah SWT to the humanity. Started with his first sermon to just few to the last sermon to tens of thousands Muslims. Some of his effulgent words in his last sermon,

 “O People, just as you regard this month, this day, this city as sacred, so regard the life and property of every Muslim as a sacred trust. Return the goods entrusted to you to their rightful owners. Hurt no one so that no one may hurt you. Remember that you will indeed meet your Lord, and that Allah will indeed reckon your deeds.”

These words are among other wise advices and legacy left for Muslims that present during the last sermon and to be shared among who could not be present. This, by taking the panorama of student perpective, we all could take Prophet Muhammad (pbuh) as a guidance for us to succeed especially when we are all in needs of inspiration, for when we feel like giving up and for us when we feel in despair of failure we must abide to. 

Remember that Prophet Muhammad (pbuh) has not given up on us Muslims to preach about the Islam, the encumbrance and impediment he has to bear is incomparable for what us students have to bear so we really do not have a valid ground to give up, to throw away our efforts because of the failure and fiasco that may lay ahead and the inevitable snafu we may incur. 

Muhammad’s demeanor is best for us to copy as even the non-Muslims have the mutual agreement  on that. A quote by Mahatma Gandhi, a world renowned leader who freed India and also a non-muslim,

"...I became more than ever convinced that it was not the sword that won a place for Islam in those days in the scheme of life. It was the rigid simplicity, the utter self-effacement of the Prophet, the scrupulous regard for his pledges, his intense devotion to his friends and followers, his intrepidity, his fearlessness, his absolute trust in God and his own mission. These, and not the sword carried everything before them and surmounted every trouble."  
(an excerpt from the book of Young India, 1924)

This clearly shows the prodigious of our last prophet possess of paragon of what we could taken into account in life. Moreover, the prophet’s act of always be mindful and fearful of the one and only God, Allah SWT is also must be adopted to the Muslims sentiment. 

It is essential for the Muslims to be cognizant of the last prophet as he is the one who convey Islam to humanity in this impermanent world. Ultimately, not just in Ramadhan or Mawlid an-Nabi but everlastingly we shall remember, love and treasure the legacy that the prophet left for us Muslims. We are very fortunate to receive Islam peacefully and show our gratefulness by showing love to Muhammad (pbuh) the messenger and Allah SWT the solely God.

Assalamualaikum and peace be upon Muhammad, the last prophet.

The author is Mr Ameer Syarifuddin bin Abdul Halim. He is currently studying ACCA at UiTM Shah Alam and is the winner for our essay competition for English category. The theme of the essay is about Prophet Muhammad SAW.
Read more

RASULULLAH SAW Penawar Bikung Jahiliah


‘Tiada hilang bisa ular meski menyusur di akar tanah’ adalah antara bait yang mentafsirkan kehebatan sesuatu perkara meski beralih dari asal darjatnya. Keratan madah ini juga boleh di simbiosiskan dengan insan yang terus mewariskan kebagasan impak riwayatnya menelusuri zaman yang berselisih ganti sehinggalah ke dasawarsa ini. 

Pada  12 Rabi’ul Awal, Masehi  570, Kota Makkah telah disenandungkan dengan tangisan bayi yang diiringi oleh keajaiban Irhas yang menjadikan pohon kurma yang telah kering mula menghijau dan mengeluarkan buah mempelawa ketibaan Rasul ke dunia. Datuk baginda Rasulullah, Abdul Muttalib juga menyaksikan bagaimana patung-patung berhala di keliling Kaabah rebah bersujud mengelilingi bongkah suci itu. 

Ketinggian martabat ketibaan Rasulullah ke dunia ini juga di cahayakan amsal panahan dalam keadaan baginda yang lahir dari belahan perut si bonda. Kelahiran baginda tanpa keperitan  daripada rahim Aminah dalam keadaan yang telah berkhatan dan terpotong tali pusat juga menjadi satu keajaiban yang dizahirkan oleh Allah SWT.

Tutur yang terbina, tingkah yang dijana sehinggalah kepada salasilah keluarga yang ternama dalam kalangan masyarakat Arab pada abad itu, peribadi Rasul akhir zaman ini telahpun dizahirkan dengan nama Muhammad yang dimafhumkan sebagai ‘insan terpuji’ dan disifatkan selaku qudwah hasanah kepada masyarakat sarwa merentasi zaman. 

Allah SWT telah berfirman dalam Surah Al-Ahzab ayat 21 yang dimafhumkan “Sesungguhnya telah ada pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik bagi kamu iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan baik) hari Akhirat, serta ia juga banyak menyebut dan memperingati Allah (dalam masa susah dan senang).” 

Hidup tanpa iringan bonda yang terus didambakan, tanpa teguran bapa yang mahu di atmakan, pasti hanya keperitan yang menjadi tetamu perasaan. Namun, hakiki yang dijalani oleh Rasulullah SAW, kehidupan yang dipelihara oleh datuk dan bapa saudara diteruskan di samping akhlak terpuji sebagai pakaian meski hidup berlatarkan masyarakat jahilliah yang mengagungkan Latta dan Uzza selaku Tuhan. 

Semenjak berumur 17 tahun lagi, keindahan akhlak Rasulullah telah di lensakan dengan pembabitan baginda dalam Halful Fudhul yang berperanan melikdiwasikan masalah sosial di Kota Mekah. Baginda juga di maududkan oleh sarwa masyarakat Arab selaku Al-Amin atas bayangan akhlak yang dicerminkan.

Rasulullah yang diutuskan oleh Allah selaku risalah utama secara tidak langsung telah mengancam kecerdikan para intelegensia dalam kaum jahilliah ketika itu dalam derivasi membina benteng atma dari kesesatan. Indoktrinasi Islam selaku agama yang kompleks,  pelengkap ketamadunan madani manusia, mufrad pergaulan syiar-syiar agama dan syariat mula dikonotasikan selaku elemen membawa masyarakat memburaskan intipati Islam dalam alpukah membawa mereka kepada agama Allah. 

Tawakal berhamparkan keringat terus ditaji dalam metodologi baginda menyalurkan makrifat yang telah dipundakkan oleh Allah SWT. Serangan dari kaum Musyrikin yang menjadi halangan dan hasutan yang dibumantarakan, segalanya bukanlah elemen-elemen yang menoktahkan titik perjuangan baginda. Baginda bersama rombongan beralih ke Yathrib bagi memanifestasikan falah dakwah kepada masyarakat di sana yang menerima baginda.  


Usaha yang pragmatik dan sistematik telah meningkatkan keyakinan masyarakat Yathrib dengan ajaran Tauhid mengEsakan Allah dan ajaran kehidupan di akhirat yang akan menghisab amalan kehidupan. Usaha baginda membongkar kepincangan mentaliti jahiliah juga telah mengadunkan  aspek pembersihan jiwa dan mencetuskan peralihan kumulatif antara masyarakat jahilliah dan masyarakat Islam.

Dogma masyarakat jahilliah yang taksub kepada semangat kabilah dan tegas menolak ajaran Rasulullah SAW telah menjadi komoditi utama perjuangan dakwah terpaksa direformasikan kepada perjuangan berdarah. Tindakan mereka yang mengancam telah membahanakan kelahiran ‘Jihad’ dalam memerangi orang kafir yang mengancam orang Islam. Berlandaskan syariat Islam, peperangan yang dipimpin oleh Rasulullah SAW selaku panglima merupakan peperangan yang berpasakkan kepada nilai adil dan belas kasihan yang seterusnya membuahkan sinar dakwah yang mula dibayukan ke negara-negara lain. 

Daripada selembar usaha yang terhampar, sebidang cahaya Islam telah mula menerangi kota-kota yang malap dengan ilmu akidah dan tandus dengan nilai ketamadunan.  Berpasakkan buah fikir yang di saudarakan dengan iman, itulah ajaran dan nasihat baginda selaku panglima yang memimpin tentera Islam. Seseungguhnya baginda arif, bahawasanya iman adalah senjata yang boleh menumpaskan hunus pedang yang tajam, membelah bagasnya perisai yang menahan dan melumpuhkan hebatnya gerombolan askar yang menyerang. 

Kerana itu dalam peperangan Uhud, apabila kealpaan meratah semangat pejuang-pejuang Islam, 70 pahlawan Islam telah gugur  di gerbang jihad. Namun, Rasulullah yang mengetuai tampuk infantri terus memegang dan membakar obor-obor keimanan di dalam diri pejuang-pejuang Islam.

12 Rabiul Awwal, tatkala baginda berumur 63 tahun, Rasulullah SAW dikunjungi malaikat Jibrail yang menjemput rohnya ke hadrat Ilahi. Bumantara menjadi saksi khutbah terakhir yang diburaskan oleh baginda sendiri dan bagaimana titis air mata umat Rasulullah SAW mula membajai tanah. Tatapan terakhir menjamah susuk Abu Bakar yang mengimamkan solat, cakiran senyuman di lakar di wajah baginda. Hembusan nafas terakhir baginda mewariskan rasa hiba terhadap para sahabat dan ahli bait. 

Namun, nilai warisan tidak ternilai telah baginda tinggalkan iaitu Al-Quran dan As-Sunnah yang menjadi bukti bahawa baginda tidak pernah meninggalkan umatnya. Kedua-dua warisan ini menggabungjalinkan elemen asosiasi kehidupan Rasulullah yang lengkap yang bertindak selaku derivasi kepada umat Islam sehingga ke marcapada milennium ini. Al-Quran selaku hukum dan perundangan Islam, manakala sunnah Rasullullah adalah penerapannya merupakan tuntas kepada kehidupan umat Islam. 

Sesungguhnya Allah SWT telah berfirman di dalam Surah Al-Hasyr ayat 7 yang dimafhumkan “Ambillah apa yang diberikan oleh Rasul kepada kalian, dan tinggalkanlah apa yang dilarang olehnya.” Dalam penekanan ini jelas menunjukkan betapa Al-Quran dan sunnah merupakan itlak yang perlu dikodifikasikan dalam menjadi pasung agama seseorang.

Era pasca perindustrian dan pasca globalisasi yang serba mencabar akal dan intuisi dalam menghambat visi kudsi kemajuan negara kini mula mengambil alih marcapada bahari pengisian sejarah Rasul akhir zaman. Namun ajaran yang baginda lekatkan, konotasi dakwah yang galak digiatkan, Al-Quran dan As-Sunnah yang terus ditegakkan telah menjadi senjata dan perisai umat Islam yang terbesar dalam membadik unsur aqidah dikhadam mentaliti jahiliah. 

Kumulatif aspek yang telah baginda bawakan suatu ketika dahulu kini menjadi asas dalam derivasi kemapanan teknokrat yang bertiangkan nilai adil dan saksama. Anak kecil jua dituntun di awal usia dalam prakarsa menepis pembenaman budaya hedonistik ke minda naif mereka. 

Meski pelbagai usaha yang dilonjakkan bagi menghapuskan warisan Rasulullah ini, umat Islam harus kembali berpegang teguh kepada dua komponen yang telah dinyatakan oleh Allah kerana Rasulullah sendiri bersabda Baginda bersabda, "Aku tinggalkan dalam kalangan kamu dua perkara yang kamu tidak sekali-kali akan sesat selagi kamu berpegang teguh kepada keduanya, iaitu kitab Allah dan sunnah Rasulullah." Intiha bagi perjuangan yang murni masih belum layak menjadi lafaz, kerana selagi berkalamnya bait-bait suci di dalam kitab Allah, setiap umat Islam dipundakkan dengan tanggungjawab memelihara warisan dan ajaran ini dalam memperluaskan horizon dakwah yang fillah.
............................................................

Penulis ialah Saudari Wan Nor Sakinah binti W Hassan, Pelajar Program Professional Pearakaunan (ACCA) di UiTM Shah Alam. Beliau merupakan pemenang pertandingan esei bertemakan Nabi Muhammad SAW untuk kategori Bahasa Melayu.
Read more

Sunday, July 21, 2013

Student Forum and Grand Iftar 1434Hijriah


Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.

CPA POINTS PROVIDED!

Tentative Ihya’ Ramadhan Program

Date: 24th of July, 2013 (Wednesday)
Venue : Foyer, Level 2, Menara SAAS (Forum, Iftar and Terawih)

5.00pm-5.30pm               :       Student Registration
Arrival of Guests and VIPs
Prelude performance (by students)
5.30pm                            :       Student Forum begins
6.00pm-6.15pm               :       GTI survey
6.15pm-6.45pm               :       Forum resumes
 Forum ends
6.45pm-7.15pm               :       Speeches by Guests and prize giving ceremony
                                                Short video presentation
7.15pm-7.30pm               :       Students prepare for breaking fast
7.30pm-8.45pm               :       Breaking fast
                                                Solat Maghrib and Tazkirah
8.45pm-10.00pm             :       Solat Isyak and Sunat Teraweh
10.00pm                          :       Dismiss


Read more

Wednesday, July 17, 2013

Selawat Upon Nabi SAW: The Correct Way


Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.

1. Our beloved Prophet (may peace be upon him) once said, "The person who ask blessings upon me abundantly (selawat) will be closest to me during the Day of Judgment."

2. Insha Allah, may Allah make us among those who are near to him on that difficult Day of Judgment. Ameen.

3. Take care everybody! And by the way, below are some important notes to take home ;-)



Read more

Baju Raya Project


Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.

1. Insha Allah, as we are all celebrating the wonderful akhlak of Nabi SAW; one of many is his generosity, we are coming up with this small, humble but hopefully meaningful effort to collect Baju Raya and the likes to be distributed to poor families, the orphans etc.

2. If you have related stuffs to donate especially clothes, telekungs, sejadah, kain pelikat, shawls etc.,  we shall put a box at 14 for you to drop the stuff.

3. We hope to collect them the latest by this 25th of July. Your sincerity, generosity and co-operation are highly appreciated and we pray that Allah SWT reward you with the best of reward in this month full of barokah!

Ameen ya Robbal 'aalamin and thanks very much! =D

Read more

Thursday, July 11, 2013

Jenaka Nabi Muhammad



Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.


Ramadhan Kareem!

1. Hari ini saya mahu kongsikan satu kisah jenaka tentang Nabi SAW* tercinta.

2. Suatu ketika, Nabi SAW duduk makan bersama-sama para sahabat (moga Allah redha ke atas mereka semua).

3. Mereka makan buah kurma. 

4. Jadi, para sahabat nak 'kena' kan Rasulullah SAW. 'Nakal' jugak sahabat-sahabat ni kan?

5. Maka, buah kurma yang dimakan, biji nya kan tak ditelan betul tak?

6. Apa mereka buat?

7. Mereka letak biji-biji buah kurma (yang sudah mereka makan isinya) di tempat Rasulullah SAW.

8. Jadi, nampak macam Rasulullah makan banyak la kan? Sebab semua biji kurma kat tempat Rasulullah?

9. Apa respon Nabi Allah?

10. Baginda SAW berkata, "Korang makan lagi banyak daripada aku. Kurang-kurang, aku makan isi kurma je, korang makan dengan bijinya sekali!" Nabi berseloroh.

11. Hehe faham tak? (By the way, dialog tu bukan dari kalam (kata-kata) Nabi ya? Saya sesuaikan dengan lenggok bahasa orang Melayu moden- pastinya bahasa Nabi SAW sangat sopan)

12. Demikianlah mulianya Nabi SAW. Dan sweet. Baginda sweet tanpa menyebabkan Diabetes.

13. Mengingat baginda membuatkan hati dan jiwa menangis.

14. Ayuh sayang Rasulullah!

15. Wallahuaklam. Wassalamualaikum wbt.
*SAW ialah singkatan kepada sollallahu 'alaihi wasallam (selawat atas Nabi)
...........................
Sumbangan:
Leng Leng
Ahli Jawatankuasa
Program Ihya' Ramadhan 1434H

P/S: Kepada sesiapa saja warga 14 yang ingin menyumbang, bolehlah emelkan karya anda ke jako_imp[at]yahoo.com
Read more

Wednesday, July 10, 2013

Contests of Mahabbah (COM)


Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum wbt.


Contest of Mahabbah (COM)

1. There will be 2 types of contests. The first one is poster making competition and the second is essay writing competition. 

2. These competitions or contests are organised to give us reasons to think more about Prophet Muhammad SAW and make more research about him, and express the idea and our attachment of love or mahabbah towards him in our own creative and unique ways.

3. The following will be the rules and further details about each contest. All the best and insya Allah we'll prepare great prizes for you; although the best reward is always only by Allah SWT insya Allah ;-)

Note: Your works of art (poster or essay) can be either in Malay Language of English, which ever you feel more comfortable with.

a) POSTER MAKING COMPETITION

This is open to any student doing Professional Accounting Program at UiTM.


The following is the instructions that you need. For more inquiries, please ask us on our Facebook Group here. Thanks very much and all the best!


Instructions:

1. The theme of your poster is Prophet Muhammad SAW (anything about him i.e his love etc).

2. As for the design, let your creativity decide. You can use any materials, real photos, cartoons, even texts etc. and there is no restriction on what software you can use. We would recommend Adobe though.

3. The ratio for your poster is that equivalent to standard A4 or A3 paper i.e 210 X 297 mm. Take note, this is not the size, but it is the ratio i.e how wide your poster is as compared to its length.

4. As for the size, please kindly prepare a poster with a moderate size or resolution, if not large.

5. Kindly submit your masterpiece to our representative at edz.erin[at]yahoo.com

Please include in your email:
Name
Student ID
Program (ACCA/CIMA/CAT)

b) ESSAY WRITING COMPETITION

This is also open to any student doing Professional Accounting Program at UiTM. 

To write your essay, please download a copy of Microsoft Word document here or here, already prepared for you. This is compulsory to make your entry valid.

The following is the instructions that you need. For more inquiries, please ask us on our Facebook Group here. Thanks very much and all the best!


Instructions:

1. Your essay must be within 700-1500 words long.

2. You can write anything about Nabi Muhammad SAW, or your own personal life related to him or something you learn or emulate from him.

3. Please use Calibri (Body) as your font; 11 (size).

4. You may quote Quranic verses, ahadith etc. but we highly recommend you make sufficient reference before you do that.

5. You may make your writing in any form, most probably a narrative (story), an article or even a drama script, if you think that is what you can do best. No restriction in this respect.

6. Please kindly allow us to publish your work on this blog if we deem relevant. If we do so, we reserve the right for any editing or alteration, but blog visitors will be informed about it.

7. The file you download from the above link has provided you an email to submit your essay.

..........................................
Deadline of submission for both competitions will be on Sunday, 21st of July 2013.

P/S: Should you face any trouble downloading the required file, please emel me at jako_imp[at]yahoo.com or SMS/whatsapp at 011 1645 9393 (Asyraf).
Read more